Täyskierros

Valmisteluja


Unelma pitkästä matkasta oli itänyt jo kauan, mutta toden teolla se alkoi kasvaa ja puhjeta kukkaan viime keväänä kun joku jossain Malesian lämmössä kyseli, että miten aiot juhlia ensi vuonna 50-vuotispäivääsi? Siihen yhdistyi myös kaukokaipuu ja ehkä vähän sisrauskateuskin kun sisaruksia oli asettunut asustelemaan vaikka mihin mielenkiintoisiin paikkoihin pitkin maapalloa ja itse oli vaan jämähtänyt Suomeen ihan tylsiin kuvioihin. Heräsi haave ottaa vuosi vuorotteluvapaata ja lähteä kiertämään maailmaa. Vuosi kutistui aika pian lyhyemmäksi, koska kotona oli vielä sen verran jälkikasvua vahdittavana, että vanhempien vuoden poissaolo ei olisi tullut kuuloonkaan. Kesäkuussa Llangollenin kanaalilla vahvistui kuitenkin ajatus, että merkkipäiviä kannattaa juhlia kunnolla ja ikimuistoisesti, ja niin kypsyi päätös juhlia Terin 50-vuotispäivää täyskierroksella pallon ympäri.

Maailmanympärimatka

Eräs maailmanympärimatkan määritelmä on, että reitti on vähintään 40 000 km pitkä, ylittää kaikki pituuspiirit samaan suuntaan, kulkee päiväntasaajan yli ja palaa lähtöpisteeseensä. Jotkut ovat sitä mieltä, että maailmanympärimatkan tulee kulkea vähintään neljän mantereen kautta. Lisäksi on määritelmä antipodin kautta kulkemisesta. Jokaisella maapallon pisteellä on maapallon toisella puolella vastinpiste, antipodi. Vain 4%:lla maapallon maa-alasta on antipodi kuivalla maalla ja vain harvoilla kaupungeilla on maapalon toisella puolella antipodikaupunki. Esimerkiksi Helsingin antipodi on merellä Uuden-Seelannin kaakkoispuolella, mutta Espanjan antipodipiste on Uudessa-Seelannissa ja Bangkokin antipodikaupunki on Lima.

Suunta ja reitti

Aivan alkuvaiheessa jo päätettiin, että kuljetaan länttä kohti, koska sillä tavalla lentomatkat tuntuvat meistä lyhyemmiltä. Sen jälkeen laadittiin yhdessä lista paikoista, joissa haluttaisiin käydä. Listastahan tuli aika pitkä, joten seuraavaksi merkittiin ne paikat, joihin haluttiin eniten, ja yritettiin karsia listaa niin, että siihen jäisi kymmenkunta paikkaa. Tässä vaiheessa ei haluttu rajata vielä edes että pitikö paikan olla maa vai kaupunki, joten lista voi vaikuttaa vähän sekavalta: Islanti, Grönlanti, New York, Kuuba, Peru, Pääsiäissaaret, Tahiti, Fidzi, Uusi-Seelanti, Australia, Singapore, Bali, Bangkok, Intia ja Istanbul. Piirrettiin reitti Google mapsiin ja se näytti ihan sopivan pitkältä, riittävän suoralta ja muutenkin maailmanympärimatkan kriteerit täyttävältä. Syntymäpäivää voisi viettää New Yorkissa ja varata synttäri-illaksi liput Metropolitanin Toscaan, vaikutti oikein mukavalta. Sen mukaan alettiin tutkailla lentolippuja ja pyytää tarjouksia matkatoimistoilta. Pian kävi selväksi, että Grönlanti ja Kuuba oli hankala yhdistelmä. Kauppasaarron vuoksi USA:sta ei pääse suoraan Kuubaan vaan pitäisi tehdä vielä yksi etappi Meksikoon, eikä me haluttu nyt mennä Meksikoon. Kun huomattiin, että Espanjasta menee lentoja Kuubaan, suunniteltiin uusi vaihtoehtoinen reitti ilman Islantia, Grönlantia ja New Yorkia ja se näytti myös oikein hyvältä. Jos lentäisi Peruun lyhyempää reittiä, niin syntymäpäivän voisi viettää Perussa Machu Picchulla. Hienoa! Lopulta kohteita harvennettiin myös reitin keskeltä ja loppupäästä, ja lopulliseksi reitiksi jäi Suomi - Espanja - Kuuba - Peru - Pääsiäissaari - Tahiti - Uusi-Seelanti - Australia - Thaimaa - Intia - Suomi.

Näytä Maailman ympäri suuremmalla kartalla

Lennot ja hotellit
Lentoreittejä katseltiin netistä Starallianssin ja Oneworldin sivuilta ja pyydettiin tarjouksia matkatoimistoilta. Laskeskeltiin myös itse hintoja eri reiteille ja listattiin halpalentoyhtiötkin. Lista kansainvälisiä lentoja tekevistä halpalentoyhtiöistä on sivun lopussa. Omat lentomme päätimme tällä kertaa ostaa Kilroyn Johanilta. Kaikki lennot kirjoitettiin samaan lippuun ja mukaan sai myös matkavakuutuksen, joka korvaa matkan peruuntumisen mistä tahansa syystä.

Kun reitti oli valmis ja liput hankittu, alettiin miettiä majoitusvaihtoehtoja. Majoituksia katselimme netistä Tripadvisorista, Hotels.comista ja Booking.comista ja hotellien omilta sivuilta ja pyysimme tarjoukset myös Kilroysta. Osa hotelleista kannatti varata itse ja osa kannatti ottaa Kilroysta. Itse varattiin Espanjan, Kuuban, Intian, Pääsiäissaaren ja Uuden-Seelannin majoitukset. Kun saatiin passiasiat kuntoon, varattiin Kilroysta Inka Trailin liput, Australian viisumit ja viinitilareissut sekä Perun, Tahitin ja Australian hotellit. Kun kaikki oli jo melkein valmista, löydettiin netistä vielä uusia asiakasarviointeja siitä Pääsiäissaaren hotellista ja päätettiin perua varaus ja vaihtaa se toiseen hotelliin.

Muut käytännön valmistelut

Elokuun aikana sovittiin töistä lomat ensi keväälle. Loman pituus rajoitti reissun 40 päivään, mikä vaikutti jonkin verran myös siihen, että osa kohteista karsittiin pois. Alkusyksystä käytiin valokuvaajalla hankkimassa passikuvia ja uusittiin Terin passi, joka oli menossa vanhaksi. Inka Trailin lippujen mukana tuli pakkauslista, mitä kaikkea vuoristoreissulle kannattaa pakata mukaan. Syksyn aikana avattiin myös tämä blogi, jotta voidaan sitten kirjoitella kuulumisia reissusta. Seuraavaksi haettiin Kuuban lähetystöstä turistikortit. Joululomalla tehtiin pöytävarauksia Sydneyn, Madridin ja Havannan ravintoloihin ja joulupukki toi uuden kameran jolla voi ottaa reissusta kuvia.

Intian viisumien anominen jätettiin tammikuulle. Niitä saa myös Delhin kentältä, mutta kun aikaa on vielä reilusti lähtöön, niin otetaan mieluummin viisumit valmiiksi ettei tarvitse sitten Intiassa enää käyttää aikaa niiden jonottamiseen. Alkukeväälle päätettiin jättää myös pakkauslistoilla olevien tarvikkeiden hankkiminen.

Kehon ja mielen valmistautuminen

Hyvissä ajoin alkusyksystä tarkistutettiin hampaat. Veskulla on edellisiltä reissuilta unohtumaton kokemus kipeästä hampaasta ja Siaminlahden saaresta, jonka lähin hammaslääkäri oli satojen kilometrien päässä Bangkokissa. Kun reitti vahvistui Espanjan, Kuuban, Perun ja Pääsiäissaarten kautta kulkevaksi, huomattiin, että neljässä ensimmäisessä kohteessa puhutaan espanjaa. Sovittiin, että Teri opettelee ennen reissua vähän espanjaa. Muuten päätettiin pärjätä englannilla. Syksyn aikana käytiin myös ahkerasti kuntosalilla, että hyväkuntoisina jaksetaan sitten paremmin retkeillä ohuessa vuoristoilmassa. Samalla tiputettiin myös vähän painoa, tai se tippui kuntoillessa ihan itsekseenkin. Ennen joulua tarkistutettiin vielä Viivin neuvosta rokotussuoja, ja olihan siinäkin vähän tehostettavaa.

Halpalentoyhtiöistä

Halpalentoyhtiöillä voi matkustaa maailman ympäri, mutta joitakin rajoituksia kyllä on. Jos haluaa käydä Etelä-Amerikassa tai Tyynenmeren eteläisillä saarilla, joutuu tekemään siksakkia, sillä Tyynenmeren ylitys onnistuu vain Pohjois-Amerikasta. Kanadasta voi mennä Australiaan Hawaijin kautta. Liput pitää yleensä maksaa saman tien eikä niitä voi perua, joten tämä matkustustapa sopii parhaiten rennolle matkalle, jossa siksakki ei haittaa, aikaa on reilusti, lippuja voi ostella matkan varrelta ja reittikin tarkentuu lopulliseen muotoonsa vasta reissun aikana. Tässä siis Huvimatkailijoiden lista halvoista lentoyhtiöistä:

Aer Lingus (Suomesta Dublininin kautta mm. Chicagoon, Torontoon, Las Vegasiin, Kuala Lumpuriin ja Sydneyyn)
Air Arabia (mm. Moskovasta ja Istanbulista Arabiemiraattien kautta Intiaan, Nepaliin, Keniaan ja Egyptiin)
Air Asia (Aasian suurin halpalentoyhtiö. Paljon reittejä Aasian, Oseanian ja Australian alueella)
Air Baltic (Riian kautta Euroopan kaupunkeihin, Istanbuliin, Tbilisiin, Tel Aviviin ja Tashkentiin)
Air Berlin (Oneworldin jäsen. Suomesta Berliinin kautta mm. New Yorkiin, Moskovaan, Varaderoon ja Abu Dhabiin)
Air Deccan (Lentäää Intian sisällä useisiin kaupunkeihin, mm. Himalajan alueelle Srinagariin ja Jammuun)
Air Greenland (Grönlannista mm. Ottawaan ja Kööpenhaminaan)
Air India Express (Intiasta mm. Singaporeen, Kuala Lumpuriin, Abu Dhabiin ja Dubaihin)
Air Iceland (Islannista Grönlantiin ja Färsaarille)
Alternativeairlines (Halpalentoyhtiöiden allianssi, johon kuuluu useita yhtiöitä, mm. Gol ja Aer Lingus)
Easy Jet (Lontoosta moniin Manner-Euroopan kaupunkeihin ja mm. Reykjavikiin, Istanbuliin ja Tel Aviviin)
Gol (Paljon reittejä Etelä- ja Väli-Amerikan alueella ja Dominikaanisessa Tasavallassa)
Jet Star (Astraliasta useisiin Aasian ja Oseanian kohteisiin ja mm. Tasmaniaan, Uuteen-Seelantiin ja Hawaijille)
Norwegian (Suomesta Oslon kautta mm. Bangkokiin, Dubaihin, Reykjavikiin ja New Yorkiin)
South West Airlines (USA: sisällä operoiva iso lentoyhtiö, lentää mm. El Pasoon, New Orleansiin ja Nashvilleen)
Sunwing Airlines (Euroopasta Torontoon, Kanadasta mm. Meksikoon, Väli-Amerikkaan, Kuubaan ja Karibialle)
Tiger (Singaporesta mm. Penangiin, Intian kaupunkeihin, Bangkokiin ja Perthiin. Koneet näyttää tiikereiltä.)
Virgin Australia (Lentää Australiasta Eurooppaan, Lähi-Itään, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Etelä-Afrikkaan)
West Jet (Kanadasta mm. Kuubaan ja Karibialle, Dominikaaniseen tasavaltaan, Hawaijille, Meksikoon ja USA:han)
Wizzair (Turusta Gdanskin tai Budapestin kautta useisiin Euroopan kaupunkeihin ja Tel Aviviin)

Listalla olevista ainakin Virgin Australia ja Air Berlin ovat itse ilmoittaneet, että eivät ole enää halpalentoyhtiöitä vaan täyden palvelun yhtiöitä. Irlantilainen Aer Lingus taas erosi Oneworldista koska piti sitä liian British Airways -vetoisena ja liittyi vaihtoehtoisten yhtiöiden allianssiin. Myös Air Asian tasokkuus päihittää monet länsimaiset täyden palvelun lentoyhtiöt, joista sen erottaa lähinnä halvemmat hinnat ja palvelujen hinnoitteleminen erikseen. En tiedä onko virallista määritelmää halpalentoyhtiölle olemassa, mutta tässä halpalentoyhtiö tarkoittaa nyt sellaista lentoyhtiötä, joka hinnoittelee palvelunsa niin, että yhdensuuntaisen lipun hinta on suunnilleen puolet edestakaisen lipun hinnasta ja ruoka- ja matkatavarapalvelut on hinnoiteltu erikseen. Listalle on yritetty valita vain sellaisia yhtiöitä, jotka on luokiteltu siinä määrin turvallisiksi, että ne saavat lentää kansainvälisille kentille ja joilla itsekin voisimme lentää.


1 kommentti: